Ademwerk

“Elke uitademing is een kans datgene los te laten wat jou niet meer dient”

Met Ademwerk wordt er gebruik gemaakt van Holotropic Breathwork (ontwikkeld door Dr. Stanislav Grof). Dit is een speciale ademhalingstechniek; een verbonden ademhaling, waarbij je door je mond ademt zonder een pauze in te lassen tussen de in- en uitademing. Hiermee wordt de aandacht uit het hoofd naar het lichaam gebracht.

Ademhalen betekent Leven. Het eerste wat je hier doet op aarde is het leven inademen en voordat je je lichaam loslaat, adem je voor de laatste keer uit. Iets dat symbool staat voor het loslaten op het diepste niveau. We zijn zoals we ademen. Dat wat we meemaken heeft invloed op onze ademhaling en vormt ons adempatroon. Emoties kunnen we onderdrukken door het middenrif aan te spannen. Wanneer dit chronisch gebeurt en onbewust blijft, ontstaat er een oppervlakkig adempatroon met bijbehorende spierspanningen welke zich in lichamelijke klachten kunnen uiten. Onze oorspronkelijke levensenergie wordt hier afgeknepen.

Deze actievere ademhaling brengt je naar je onderbewuste. Je lichaam gaat voor je spreken. Op bewust niveau weet je niet altijd dat er blokkades aanwezig zijn. Vaak zitten deze blokkades er al jarenlang en voel je dit als pijn of spanning in je nek of schouders of andere delen van het lichaam. Je kunt deze emoties dan letterlijk vast voelen zitten als knopen of spierkrampen. Door de adem bewegen ze zich naar de oppervlakte. Soms kan je dit ervaren als een bepaalde emotie zoals verdriet of boosheid, fysieke pijn, verkramping of een onbehagelijk gevoel. Maar ook blijheid en dankbaarheid kunnen worden aangeraakt.

Als Ademcoach begeleid ik je in dat proces. Ik help je door de weerstand heen te ademen naar het voelen. Het durven voelen. Hoe dieper je ademt, hoe dieper je voelt en hoe dieper je leeft.

De verbonden adem kan tevens het lymfesysteem (het reinigingssysteem van het lichaam) sneller laten stromen dan normaal. Het lichaam scheidt daardoor veel afvalstoffen af. Drink na de sessie dan ook voldoende water om de afvalstoffen af te voeren!

Na een sessie kan je je veel lichter voelen, ervaar je meer ruimte en helderheid. Ook voelt bijna iedereen zich na een sessie volledig opgeladen en is er tegelijkertijd een diepe innerlijke rust. Het kan echter ook voorkomen dat je juist erg moe en emotioneel bent na een sessie, er is iets in je aangeraakt en dit gevoel kan zeker enige tijd doorwerken. Vertrouw op dit proces. 

Mocht je met een intentie of een hulpvraag de sessie in willen gaan, dan hoor ik dat graag (dit kan je op het contactformulier aangeven). Dit kan de ervaring zeker intenser maken. Ik zal je dan een vragenlijst toesturen zodat we de eventuele blokkade(s) kunnen opsporen en hiermee de sessie ingaan. Alles wordt uiteraard in vertrouwen besproken.

Zorg dat je na de ademsessie voldoende ruimte hebt om rust te nemen. De ervaring kan intens zijn en je kan je de rest van de dag wat vermoeid voelen. Geef je er aan over. 

Het is belangrijk dat je de opgedane ervaringen, inzichten, emoties etc. gaat integreren in je dagelijks leven. Als je er niets mee doet, zal een groot deel van je ervaringen kunnen vervagen. Je kunt bv. je ervaringen opschrijven (bespoedigt emotionele verwerking), maar ook wandelen, dans, sport, yoga of meditatie zijn aan te bevelen.

Let wel, Ademwerk is geen quick fix, het is hard werken en heeft wellicht tijd/meerdere sessies nodig.


Praktisch

We ademen ongeveer een uur. De sessie wordt afgerond met een relaxfase, je gaat dan terug naar je eigen ademhaling met ontspannende muziek. Deze relaxfase is een belangrijk onderdeel van de sessie. Hier vindt integratie plaats en ervaar je tevens een diepe ontspanning.
Ga er vanuit dat de sessie ongeveer 2 uur in beslag neemt, de eerste keer wellicht iets langer.
Draag comfortabele kleding. Nuttig van tevoren geen zware maaltijd. Oogmaskers en dekentjes zijn aanwezig. Je hoeft niets mee te nemen, mocht je dat wel willen, voel je vrij dit te doen.


Zie hieronder ook de veelgestelde vragen!

I love life

ADEMWERK MET CACAO

Al eeuwenlang wordt Cacao traditioneel gebruikt. Cacao wordt ook wel een hart-opener genoemd. De effecten van Cacao zorgen voor een gevoel van liefde, dankbaarheid, creativiteit en expansie in het hartgebied. 

Het bevat veel antioxidanten en mineralen die de spieren helpen ontspannen. Door de antioxidanten openen de bloedvaten zich en kan zuurstof makkelijker door het lichaam verspreiden. De hersenen en het hart kunnen zelfs tot 40% meer aan zuurstof ontvangen. 

Cacao werkt als katalysator voor expressie en helpt diepere emoties en gevoelens makkelijker te uiten, waardoor er meer ruimte ontstaat en je een vrijer gevoel zal ervaren. Ademen met cacao verdiept het effect van de ademhalingstechniek en tegelijkertijd helpt de ademhaling om het effect van cacao te vergroten. 

Je kunt van tevoren aangeven of je ademwerk met cacao wenst.

Vragen

  • Beter inzicht verkrijgen in jezelf en herstelt en verdiept de verbinding met je innerlijke bron
  • Verwerken van trauma en emoties, het verminderen van angsten
  • Het verlagen van (werk)stress, burn-out verschijnselen en vermoeidheid
  • Het transformeren van hyperventilatie
  • Het ontgiften van je lichaam
  • Verkrijgen van betere nachtrust en meer energie
  • Het bevordert je gezondheid, mede omdat je de volle capaciteit van je longinhoud en middenrif leert gebruiken
  • Je wordt je bewuster van je ademhaling; je bent beter in staat om je lichaam te sturen tijdens intense emoties, of bewust ontspanning opzoeken door je adem te sturen
  • Door onderdrukte gevoelens los te laten ontstaat er ruimte voor gevoelens van mogelijkheden, geluk en krijg je inzicht in de weg die jij met vreugde mag gaan in verbinding met de wereld
  • Diepe ontspanning, helderheid, frisheid zijn vaak al na een paar ademsessies duidelijk voelbaar
  • Je kunt een droge mond krijgen 
  • je kunt tintelingen, vibraties en/of schokjes voelen door heel je lichaam
  • je ledematen kunnen gaan bewegen
  • je kunt het ineens koud of warm krijgen
  • je kunt licht in je hoofd of wat draaierig voelen
  • je kunt misselijk worden
  • je kunt ervaren dat de spieren rondom je mond, je handen of kuiten verkrampen.
  • Ontspan je. Weet dat je in orde bent. Je lichaam is een boek en wil je iets vertellen. De beste manier om voorbij de eventuele pijn of verkramping te gaan is om het volledig te ervaren en er doorheen te gaan.
  • Vertraag de adem. Als de ervaring te intens wordt, ga dan terug naar je rustige adem. Vergeet niet dat jij zélf de intensiteit van de ervaring controleert, je kunt de adem op elk moment vertragen en jezelf opnieuw aan de grond houden voordat je verder gaat in je reis, dan versnel je de adem weer.
  • Laat geluid horen. Een grote zucht, een schreeuw of onbedaarlijk huilen helpt de release te Dat zal wat ongemakkelijk voelen, maar als je hebt ervaren hoe dit kan opluchten en bevrijdend kan werken, dan hoop ik dat je die schaamte voorbij gaat.
  • Stuur de adem in de delen van je lichaam die het het meest nodig hebben.
  • Onthoudt dat voorbij het tijdelijke ongemak genezing ligt. Bij het proces blijven en doorgaan met de adem is een manier om een hogere staat van bewustzijn te bereiken, zonder weerstand tegen de ervaring. Vertrouw op je innerlijke gids en geloof dat je lichaam altijd weet wat te doen.
  • Ademen is veilig! Naarmate je meer vertrouwd met het ademen bent, weet je dat je lichaam zichzelf altijd hersteld en groeit het vertrouwen in je lichaam.

Dat verschilt per persoon. Ik adviseer meestal 3 sessies achter elkaar in te plannen met max. 2 weken tussenruimte. Als je 3 sessies achter elkaar plant, dan maak je een soort ‘commitment’ met jezelf, je gaat een mooi proces aan en dan weet je wat het voor jou kan (gaan) betekenen. Uiteraard ben je hier geheel vrij in, je kunt ook gewoon komen ervaren wat ademen met je doet.

Wanneer er veel trauma in het lichaam is opgeslagen – vaak al vanuit onze jeugd – kan het zijn dat je meerdere sessies nodig hebt. Iedere sessie is weer anders, en het lichaam gaat op zoek naar wat zich op dat moment wil laten zien. Je krijgt niet meer dan je aan kan, maar ook niet minder.
Na deze sessies kan het heel fijn zijn om op regelmatige basis een sessie in te plannen om de ontspanning in het lichaam en de geest vast te houden. Doordat je meer contact met je lichaam gaat krijgen, ga je dit vanzelf aanvoelen.

    Iedereen is welkom, beginner of ervaren. Ademwerk is veilig. Jouw lichaam is intelligent en weet precies wat je nodig hebt. Echter is vanwege de intensiteit deze therapie voor sommige mensen niet geschikt.

    Enkele contra-indicaties zijn: zwangerschap, hart- en vaatziekten, diabetes, hersenbloeding, beroerte, epilepsie, osteoporose, glaucoom, loslatend netvlies, recente operaties, geestelijke aandoeningen zoals (aanleg voor) psychose/borderline/schizofrenie, actieve (drugs- of alcohol) verslaving. Longziekten (astmatisch) maar ook corona gerelateerde klachten, ook na het doorlopen van het virus. Graag de situaties melden waarbij je deze gezondheidsproblemen hebt of hebt gehad.

    Heb je gezondheidsklachten, dan raad ik je aan bij twijfel contact met je behandelend arts op te nemen. Meldt tevens medicatiegebruik en recent drugsgebruik.

    Bij een heftige burn-out kan het verstandig zijn het lichaam eerst te laten ontspannen (Lichaamswerk, Slaap van de Yogi), dit kunnen we van tevoren even afstemmen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!